Makanan Melayu Bahagian 4

resep-membuat-masakan-bihun-goreng-enak-spesial-1

Assalamualaikum w.b.t.,

Bihun goreng merupakan makanan yang paling senang untuk disediakan kerana tidak memerlukan bahan yang banyak. Bihun goreng sangat digemari oleh penduduk Malaysia sehingga kini.

 

Bahan-Bahan Buat Bihun Goreng Sedap
  • Satu bungkus bihun (tak kisah jenama apa, saya biasa guna jenama Jasmin)
  • 1 ulas bawang sederhana besar ( dihiris)
  • 3 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • Setengah gengam ikan bilis ( direndam)
  • Setengah gengam udang kering ( direndam)
  • Setengah senduk cili kering yang sudah dikisar.
  • Air secukupnya untuk rendam bihun.
  • 3 sudu makan sos tiram
  • 2 sudu makan kicap ( saya guna kicap lemak manis Jalen)
  • Garam, gula dan perasa jika suka.
  • Minyak masak anggaran satu senduk untuk menggoreng.
Bahan-bahan Hiasan
  • satu mangkuk kecil taugeh yang sudah dibasuh bersih
  • satu mangkuk kecil sawi yang sudah dipotong
  • bawang goreng atau daun sup
Cara Masak Bihun Goreng Sedap
  • Pastikan bihun sudah direndam terlebih dahulu sebelum memasaknya.Toskan air rendaman jika bihun sudah lembut.
  • Memandangkan saya ni bajet ibu dan isteri mithali, maka saya tumbuk segala mak nenek bawang merah, bawang putih, ikan bilis dan udang kering.Setel.
  • Panaskan minyak dan masukkan hirisan bawang besar sehingga naik bau.Kalau ikut mak mertua saya, gorengan bawang besar inilah yang akan menjadikan sambal bihun goreng kita jadi lebih sedap.
  • Masukkan semua bahan yang ditumbuk tadi dan kacau rata sehingga naik bau juga.
  • Masukkan pula cili kering yang sudah dikisar tadi dan kacau sekali lagi supaya sama rata dengan bawang besar dan bahan yang ditumbuk tadi.
  • Masukkan sos tiram, kicap, gula, garam dan perasakan.
  • Masukkan sedikit air.
  • Biarkan sambal pecah minyak dulu, kemudian baru masukkan bihun yang sudah direndam tadi.
  • Masukkan lagi sedikit air supaya bihun cepat lembut.Tutup dengan penutup kukus sehingga air kering dan balik-balikkan bihun tersebut.
  • Kecilkan api ketika ingin melembutkan bihun tadi.
  • Akhir sekali bila bihun sudah lembut, masukkan sawi dan taugeh.
  • Kacau sekali lagi supaya semua sayur tadi rata.
  • Tabur bawang goreng atau daun sup untuk hiasan.

Makanan Melayu Bahagian 3

nasi-kerabu

Nasi kerabu

 

Assalamualaikum w.b.t.,

Sape suka nasi kerabu???hehehe..sedapkan..kalau kat Kelate banyak sangat nasi kerabu ny..nasi kerabu banyak warna..ade warna biru, kuning, ungu dan putih. Nasi kerabu ny kena makan dengan ulam-ulaman mcm tauge, kacang panjang, dan ulaman yang lain.

  • Nasi Biru
  • Gulai atau kuah tumis
  • Sambal kelapa atau serunding ikan
  • Sambal lada
  • Daging bakar
  • Solok lada
  • Ikan goreng celup tepung
  • Ulam-ulaman
  • Kerupuk ikan
  • Telur masin
  • Budu

 

GULAI TUMIS ATAU KUAH TUMIS
Rujukkan : Nasi Kerabu Ummi

1 cawan santan pekat ~ ita guna KARA
7 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
3 labu bawang besar
15 tangkai cili kering
1 cm halia
1 batang serai ~ di titik
1 keping asam keping
3 sudu besar budu
sedikit gula Melaka
gula secukup rasa
garam secukup rasa

 

IMG_4801.JPG

Cili kering, potong kecil dan rendam hingga lembut.
Satukan cili kering, bawang merah, bawang putih dan halia. Kemudian kisar dengan sedikit air.

Panaskan minyak dalam kuali
Tumiskan bahan kisar  dan serai yang di titik hingga garing
Tambahkan air jika kuah terlalu kering
Kemudian masukkan santan
Biarkan ia merenih sebentar sambil di kacau supaya santan tak pecah minyak
Kemudian masukkan asam keping, budu dan gula melaka
Akhir sekali perasakan gula dan garamnya secukup rasa
Biarkan kuah pekat.

Setelah kuah siap, bolehlah kita goreng kerupuk ikan dan rebuskan telur masin. Bahan ini kita sediakan 1 hari awal supaya persedian kita untuk memasak esok hari lebih mudah dan ringkas.

 

SAMBAL KELAPA ATAU SERUNDING KELAPA IKAN

1 ekor ikan kembung
1/2 biji kelapa parut ambil putih sahaja
4 ulas bawang merah
2 batang serai
garam dan gula secukup rasa

 

Ikan kembung, di siang, cuci bersih dan rebus.
Ita rebus 2 ekor terus sebab solok lada pun guna ikan kembung juga.
Ita letak asam keping dan garam sedikit ketika merebus ikan
Bila ikan dah empuk, angkat dan asingkan isinya.

Kelapa parut pula kita sangai dalam kuali tanpa minyak. Senantiasa kacau supaya kelapa tak hangus.
Bila dah masak, angkat.
Larikan 3 sudu besar kelapa untuk buat solok lada.

IMG_5072.JPG

Bawang merah dan serai di tumbuk lumat
Isi ikan kembung juga di tumbuk lumat
Masukkan kelapa sangai dalam lesung dan tumbuk lumat juga
Gaulkan semua bahan yang di tumbuk
Perasakan dengan garam dan gula

Ita pula, goreng semula kelapa ini dalam kuali sebab ita tak boleh makan bawang mentah yang tak masak.

Dah siap sambal kelapa kita buat solok lada pula

 

SOLOK LADA

7 tangkai cili hijau
1 ekor ikan kembung
3 sudu besar kelapa parut yang telah di sangai
4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inc halia
1 sudu teh lada hitam
1 cawan santan
garam dan gula secukup rasa
asam limau

Cili hijau kita belah tengah dan buang bijinya
Ikan kembung rebus dan asingkan isinya
Kelapa parut di sangai ~ ambil dari sangai kelapa parut untuk sambal kelapa

 

Tumbuk lada hitam, bawang merah, bawang putih dan halia hingga lumat
Kemudian tumbukkan pula isi ikan kembung
Tumbukkan juga kelapa yang telah di sangai tadi
Satukan dalam mangkuk, perasakan dengan garam dan gula secukup rasa
Jika terlalu kering, perahkan asam limau atau boleh juga letakkan air asam

Lada kita belah 2 dan buang biji tengahnya
Sumbatkan kelapa dan ikan tadi dalam lada hingga penuh
Susun dalam periuk
Tuangkan santan
Rebus hingga masak
Boleh juga di kukus

Ok bila dah siap bolehlah kita tanak nasi pula.

Rujukan: http://www.azlitamasammanis.com/2016/06/resepi-nasi-kerabu-kelantan-yang-sangat.html

 

IMG_4991.JPG

NASI BIRU BUNGA TELANG

1 gengam bunga telang
2 1/2 cawan beras
3 cawan air rendaman bunga telang
5 helai daun limau purut ~ di koyak-koyak
1 batang serai ~ di titik
garam secukup rasa

 

Bunga telang, cuci bersih
Masukkan dalam bekas berisi air dan ramas-ramas
Biar seketika
Kemudian tapis

 

Beras di cuci bersih
Toskan
Tuangkan air rendaman bunga telang
Biar sebentar hingga warna serap pada beras
Masukkan serai, daun limau purut dan garam secukup rasa
Tanak nasi seperti biasa

Sementara tunggu nasi masak, bolehlah bakar daging yang kita dah perap semalaman.
Sementara tunggu daging dan nasik masak, kita sediakan air lada.

 

IMG_4988.JPG

AIR LADA

10 tangkai cili padi
sedikit gula Melaka
Sedikit garam
sedikit gula
2 biji limau kasturi

Satukan semua bahan dan kisar
Atau jika suka kasar boleh tumbuk lumat
Perahkan asam limau

Ok air lada dah pun siap, sekarang kita nak sediakan ikan celup tepung pulak

 

IKAN CELUP TEPUNG RANGUP

2 ekor ikan kembung ~ di siang dan cuci bersih
1 cawan tepung beras
1 sudu besar tepung gandum
secubit garam
1 biji telur
1 sudu besar air kapur makan
1 sudu teh kunyit
air secukupnya

 

Satukan semua bahan kecuali ikan kedalam mangkuk
Kacau adunan rata, adunan tidak terlalu pekat dan tidak terlalu cair
Bila kita celup sudu adunan melekat pada sudu
Masukkan ikan dalam adunan
Panaskan minyak dalam kuali
Minyak kena panas, kalau tidak ikan serap minyak
Ambil ikan yang telah di celup tepung dan goreng
Balik-balikkan
Angkat setelah masak
Celup semula ikan yang dah goreng dalam adunan tepung dan goreng semula
Bermakna kita goreng ikan 2 kali
Angkat setelah ikan garing
Baki adunan , kita renjis dalam kuali untuk jadikan kerupuk yang rangup.

Dah pun siap ikan kita sekarang kita sediakan pula ulam ulaman

 

IMG_4967.JPG

ULAM ULAMAN
1 batang timun ~ potong bulat kemudian hiris halus
1 kuntum bunga kamtan ~ belah 4 dan hiris halus
5 batang kacang panjang ~ hiris halus
2 kelopak kubis ~ buang batang tengah dan hiris halus
Daun kesum ~ hiris rampai
3 batang kacang botol ~ potong 2 hiris halus
1 mangkuk taugeh

Semua sayur-sayuran ni cuci besih dahulu, kemudian keringkan
Potong atau hiris halus sayur-sayuran dan ulam-ulaman kecuali taugeh
Satukan dan gaul rata

Makanan Melayu Bahagian 2

tomyam

 

Assalamualaikum w.b.t,

Kita kembali ke menu melayu nusantara bab kata orang. Tomyam. Tomyam sangat dikenali dan selalu dikaitkan dengan negara Thailand yang mana tomyam diorang lebih pekat, sedap dan menyelerakan. 🙂

 

Bahan-bahan buat tomyam ayam pekat:

  • 1 pakej perencah tomyam
  • 1 kiub pati tomyam maggi
  • 1 kiub pati ayam maggi
  • 4 biji tomato
  • 6-7 cili padi
  • 3 batang serai
  • 4 daun limau purut
  • 2 ulas bawang merah
  • 2 biji bawang besar
  • lengkuas atau halia
  • ayam / udang / sotong
  • bunga kubis
  • carrot
  • gula
  • penyedap rasa
  • perencah secukupnya

 

Cara buat tomyam ayam pekat:

  1. Kisar 2 ulas bawang merah, 1 batang serai, 1 1/2 tomato, dan 3 cili padi.
  2. Masukkan air untuk buat kuah.
  3. Masukkan bahan kisar tadi ke dalam kuali dan masukkan juga 1 pakej perencah tomyam.
  4. Masukkan carrot sampai setengah empuk.
  5. Bila sudah, masukkan lebihan cili, serai yang di titik, halia yang di hiris, bawang besar, gula, garam, pati ayam, pati tomyam dan perencah secukup rasa.
  6. Tambahkan 2 sudu sos cili dan 2 sudu sos tiram. Kacau sehingga mendidih.
  7. Bila sudah mendidih, masukkan ayam / udang / sotong, bunga kubis, tomato dan daun limau purut.
  8. Rasa-rasa sedikit bila sudah sedap tutup api.

Makanan Melayu Bahagian I

sup-belut

Assalamualaikum w.b.t.,

Seperti yang kita tahu, sup merupakan makanan yang paling baik untuk kesihatan tak kira peringkat usia. Apa yang menarik, saya suka makan sup belut kerana sup tue boleh membuatkan kita lebih kuat dan cergas. Sup tue jgk dapat membantu untuk kesihatan terutamanya apabila kita demam.

 

SUP BELUT

Bahan-bahan :

Belut – dipotong kecil dan dibersihkan dgn air asam jawa.
6 ulas bawang merah – dimayang
3 ulas bawang putih – dimayang
1 labu bawang besar – dibelah 4
2 inci halia – diketuk
2 batang kulit kayu manis
5 kuntum bunga cengkih
3 kuntum bunga lawang
4 biji buah pelaga
1 sudu kecil lada hitam
1 sup bunjut
10 biji cili padi – diketuk
garam dan gula secukup rasa
daun sup
daun bawang

Tumiskan bawang merah, bawang putih dengan kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang, buah pelaga serta lada hitam sehingga bawang garing.
Masukkan air.
Kemudian masukkan halia dan sup bunjut.
Apabila mendidih, masukkan belut.
Garam dan gula secukup rasa.
Masukkan cili padi, bawang besar.
Renihkan sup.
Hidangkan dengan hirisan daun bawang dan daun sup.